Van deze plaats af kan ik alles horen

Dichter van de maand april

.

Vandaag de laatste dichter van de maand (voorlopig). Vanaf mei zal ik op zondag een dichter of gedicht op verzoek plaatsen in de categorie ‘Dichter op verzoek’. Heb je een gedicht of een dichter waarvan je vindt dat deze wel wat extra aandacht verdient, laat me dit dan weten, reageer op deze post of laat het me via Facebook, Twitter of Instagram weten. Nu dus de laatste keer een gedicht van dichter van de maand april Neeltje Maria Min. Een gedicht uit haar bundel ‘Voor wie ik liefheb wil ik heten’ uit 1966 getiteld ‘Van deze plaats af kan ik alles horen’.

.

Van deze plaats af kan ik alles horen

.

Van deze plaats af kan ik alles horen.
Ik hoor de tafel kraken onder het gewicht van borden.
Ik hoor dat er kinderen worden geboren.
Steeds hoor ik kinderen geboren worden.

De kamer vult zich met geluid.
Ik hoor het roesten van het slot.
Ik hoor het rotten van het fruit.
Steeds hoor ik hoe het fruit verrot.

Ik kan alleen maar luisteren en zwijgen,
alleen maar luisteren naar wat mijn vader leest.
Elk woord begint met dat onrustig hijgen.
Ik ben er niet. Ik ben er nooit geweest.

.

Geplaatst op 30 april 2017, in Dichtbundels, Dichter op verzoek, dichter van de maand, Favoriete dichters, Social media en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. akismet-b413a666ae21255b787c580c8a2f8ce1

    Ha Ha, net terug uit De Bossen van de Lage Vuursche! En voor onderweg had ik de Dichtbundel van Neeltje Maria Min mee genomen..Had al eens verteld dat ik iedere ochtend van vijf tot zes, de dichtbundel dicht uit mijn hoofd leer- en ondertussen-inmiddels kan dromen! Dus wel komisch dat ik van deze plaats af alles kan horen…….Iedere regel is op zich al een Dichterlijke Mo-en-nument.. Ga maar in die kamer staan en je vult de herinnering alsa Levend of Belevend Monument! Was getekend Joshua Hoogveld !

Geef een reactie

