(bijna) vergeten dichters

Ferdinand Langen en Koos Schuur

.

Van Renzo Verwer ( van http://www.renzoverwer.wordpress.com) kreeg ik een berichtje dat Ferdinand Langen (1918 – 2016)  was overleden op 20 juli. Hij was de oudst levende schrijver op dat moment (hij zou komende week 98 zijn geworden). Nu schrijf ik over dichters en niet over schrijvers maar Langen (geboren als Egbertus Pannekoek) schreef ook gedichten.

Zo debuteerde hij met het gedicht ‘Projectie’ dat je kunt terug lezen op de website van Tzum http://www.tzum.info/2016/07/nieuws-ferdinand-langen-1918-2016-overleden/

Omdat ik verder geen gedicht van Langen kon vinden wil ik hier een gedicht van een andere, in 2015 gestorven dichter en vriend van Langen, plaatsen, namelijk Koos schuur. Met Ferdinand Langen was Koos Schuur oprichter en redacteur van ‘Het Woord’ (1945-1949). Vanaf 1945 was Schuur enige tijd letterkundig adviseur bij de Bezige Bij. 

Voor A. Marja (ook uit Groningen) schreef hij het gedicht ‘Een kind tekent’ uit ‘Gedichten 1940-1960’ uit 1963.

.

Een kind tekent

voor A. Marja

koe en paard kakelbont
en een huis van karton
en op de weg een hond
en in de lucht een zon

(het heeft de boom vergeten)

de zon is geel, de hond is bruin
de weg is wit – de witte weg –
en helemaal rondom de tuin
tot aan het huis een groene heg

(maar ’t heeft de boom vergeten)

het huis is rood, het dak is rood
en uit de schoorsteen komt wat rook
waar is de boom?
o sapperloot
nu is de boom er ook

.

schuur

Geplaatst op 8 augustus 2016, in (bijna) vergeten dichters en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Koos schuur is nog naar Australië geemigreerd geweest. schreef daar een bundel gedichten “Als de kokaboeroe roept”( ik moet uit mijn geheugen citeren)Gelovig portestant dichter.

  2. De Australische bundel heet “En de Kookaburra lacht”. iK herinner me erg geestige verhaaltjes van Ferdinand Langen. Als je via Google op de BNL komt staat er: er zijn geen gedichtenbunde;s van Ferdinand Langen bekend: .Gedichten zijn niet opgenomen omdat de rechthebbenden niet bekend zijn Ik weet bijna zeker dat ik in mijn Haagse bibliotheek ( die is groter en uitgebreider dan mijn Italiaanse)een bundeltje van hem heb. Hij staat overigens niet als dichter genoemd in DE bloemlezing van van Vriesland (spiegel van de Nederlandse poezie) die heb ik hier wel. Als je daarin niet genoemd werd, dan was je eigenlijk geen dichter. Zelfs ng uitgebreider dan die van Komrij.Dtaat Langen daar niet in?.

    • Helaas beschik niet over de bloemlezing van Vriesland maar her en der is zeker werk van hem te vinden en ach, wie bepaald of je dichter bent of niet… Ik heb een gedicht van hem geplaatst, dan ben je voor mij dichter

Geef een reactie

