Horloge

J. Bernlef

.

Uit de bundel ‘Aambeeld’ uit 1998 van J. Bernlef het gedicht ‘Horloge’.

.

Horloge

.

Ik zat op de huisbank van een Zuid-Afrikaan

toen jou alles afgenomen werd

verder was ik nooit van je vandaan

.

Terwijl mijn gastheer krakend koersen controleerde

en zijn dikke dochter zocht naar gave popmuziek

wat zag jij toen, in je laatste val?

.

Dit gedicht even duidelijk als de dood

een open boek, een afgesloten hoofdstuk

woorden weggevloeid in aarde, als water

.

Voor jou werd het nooit meer later

op je horloge dat ik nu verder draag

de tijd die voor jou noch mij bestaat

.

aambeeld

Geplaatst op 4 augustus 2016, in Dichtbundels, Favoriete dichters en getagd als , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

Geef een reactie

