Dichters van deze tijd

Johnny the self-kicker

.

Hoewel de de titel anders doet vermoeden is de bundel ‘Dichters van deze tijd’ heel erg een momentopname. De bundel dateert namelijk uit 1969. In deze bundel veel vijftigers en dichters die in de jaren 60 actief waren zoals Johnny van Doorn alias Johnny the self-kicker. Van hem het gedicht dat oorspronkelijk in Podium 1964/1965 verscheen getiteld ‘Getuigenissen 5’.

.

Getuigenissen 5

.

Toen ik erachter kwam wie

Deze vreemde snuiter was

Merkte ik op dat een

Arsenaal van kleinzielige

Verlangens en zorgen als

Sneeuw voor de zon verdween

En dan te bedenken dat ik

Jaren in de waan verkeerde

Dat ik absoluut over

Hem de meerdere was

Die vond dat hij terstond

Van zijn frustraties

Moest worden genezen

Voordat het te laat

Zou zijn geweest &

Omdat ik telkens be-

Stookt werd door zijn

Geniale spraakwaterval

En gefascineerd door

Het van kleur veranderend

Aureool om zijn markant

Fluoriserend hoofd

Voelde ik op een

Bepaald moment

Mezelf in mezelf

Verdwijnen en omgekeerd &

Toen ik na die gewaar-

Wording mezlef in de

Spiegel zag was er

Een gelijkenis aan-

Wezig met verlichte

Individuen als de

Dalai Lama en Sri Sri

Sri Sivabalyogi Maharay

(wonende op de Banner-

Ghatta Road te Bangelore

In India) die men ten

Tijde van Zucht Naar

Waarheid kon bereiken

Via het nummer

Van zijn ROODVIOLET

Geschilderde telefoon

.

zz_dichters_van_deze_tijd_npe

 

Geplaatst op 25 juni 2016, in Dichtbundels, Favoriete dichters en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

