Kies mij

Pastorale

.

Dat Herman de Coninck niet alleen maar hele mooie en gevoelige gedichten schreef, maar ook gedichten waar humor en spot in zit, bleek al eerder uit gedichten die ik van hem plaatste. In het openingsgedicht zonder titel uit de kleine bundel Pastorale (11 pagina’s) uitgegeven door AMO in 1993, blijkt dit eens te meer.

De gedichtencyclus Pastorale van Herman de Coninck verscheen ter gelegenheid van de 38ste verjaardag van Kristien Hemmerechts. De toenmalige partner van De Coninck. Hugo Claus maakte voor de gelegenheid een ets, als frontispice van de luxe editie. De totale oplage bedroeg 38 exemplaren. De tien luxe ex. werden in twee kleuren gedrukt door Rob Cox en in halfperkament gebonden. De ets werd door Claus gesigneerd. De Coninck signeerde in het colofon. Dat dit bundeltje een gewild verzamelobject is blijkt wel uit de geschatte waarde bij Catawiki van tussen de € 500,- en de € 700,-.

.

*

Kies mij. Kies mij uit de hele

wereldbevolking. Bij enkele anderen

mag je een beetje aarzelen,

maar kies mij.

.

Gemor, wereldwijsheid die niemand

nog wil, grappen van nonkel Lowie,

je doet er twee armen omheen

en het is van jou. Je mag het hebben.

.

Ik zal je wel krijgen. Ik krijg je alle dagen.

Ik mag zelfs je dochter graag zien.

Laten we met ons allemaal trouwen.

.

pastorale

Pastorale 2

Geplaatst op 7 februari 2016, in Favoriete dichters, Vlaamse dichters en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

