Verloofden

Pierre Kemp

.

De dichter en kunstschilder Pierre Kemp (1886 – 1967) woonde zijn hele leven in Maastricht (op een jaar Amsterdam na, waar hij zo’n heimwee kreeg dat hij al snel terugkeerde naar zijn geboorteplaats). Tientallen jaren reisde hij met de trein van Maastricht naar Eygelshoven waar hij bij de mijn ‘Laura’ werkzaam was. Tijdens die vele treinreizen schreef hij veel van zijn poëzie. Pierre Kemp had vele anonieme muzen. Naar aanleiding van contacten en gesprekken die hij had tijdens de vele treinreizen schreef hij menig gedicht.

In de jaren vijftig van de vorige eeuw was zijn meest succesvolle periode. In die periode ontving hij maar liefst 4 belangrijke poëzieprijzen waaronder de Constantijn Huygensprijs en de P.C. Hooft-prijs voor zijn gehele oeuvre.

Uit ‘Verzameld werk’ uit 1976 het gedicht ‘Verloofden’.

.

Verloofden

.

Als hij mij een hand geeft,

kleedt hij mijn vingers uit.

Toch verlang ik zo naar dit

contact met mijn huid.

Als hij met een vinger de split

van mijn vingers beroert, word ik rood

en voel ik mijn schoot.

Wij glimlachen, het doet ons goed.

Is het wel, als het moet?

Maar ik geef toe

en doe, en doe, en doe.

.

kemp01

                                                                             Foto: Henri de Bouter

PK

                                          Beeld van Pierre Kemp in het stadspark in Maastricht.
                                          Foto: Pivos

Geplaatst op 16 december 2015, in Favoriete dichters en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Ik vind zijn mooiste bundel”Engelse verfdoos”, kort,abstract, beeldend, kenmerkend en emotioneel. Voor een paar tientjes koop je zijnverzameld werk.Doen en lezen!

  2. Hein van den Assem

    Een aparte geschiedenis met een exemplaar van het bundeltje ‘Emeritaat” van Pierre Kemp met een toegevoegde brief aan Trees van der Donck in actrice Rotterdam van Pierre Kemp.

    Ik kreeg deze bundel met de brief erbij van Peter Berghout die deze bundel had gevonden in een tweedehands winkel op de hoek van de Zwart Janstraat Bergselaan in Rotterdam. Op 26 mei 2015 door Peter aan mij geschonken toen ik op mijn werk was en waar hij als vrijwilliger werkt.

    De bundel was gesigneerd in mei 1959 met de woorden: ” Voor de Zuiderlinge Trees van der Donck van de Zuiderling” Ik wist eerst niet wie het waren, maar de gedichten van Kemp bevielen mij wel. Via internet ontdekte ik dat Pierre Kemp in 1958 de P.C. Hooft-prijs heeft ontvangen en dat Trees van der Donck een vriendin van hem was. Het blijkt dat Trees een bekende Rotterdamse actrice was die aan de Mathenesserlaan 465a woonde. Het boekje komt uit haar bezit. De ingelegde brief zegt iets over hun relatie en over zijn toestand. Hij kon niet goed meer zien. De brief met de hand geschreven is geschreven op een gedrukte bedankbrief van Pierre Kemp aan de mensen die hem gehuldigd hadden vanwege de P.C. Hooft-prijs.

    Trees van der Donck is geboren ’s Hertogenbosch op 10 juni 1933 en leeft ( 30 juni 2015) nog steeds. Pierre Kemp werd geboren 1 december 1896 – 21 juli 1967 woonde in Maastricht.
    Trees van der Donck was in de jaren zeventig te zien in de serie Oma Fladder. Ze speelde later nog televisierollen in Heerenstraat 10, De Appelgaard en in de komedie Oppassen! Ze lijkt veel op Ellen Vogel en ze wordt daar in beschrijvingen nogal eens mee verward. (Ik meen in de Appelgaard)

    Ik heb begin juni contact opgenomen met het Letterkundig Museum en kwam in contact met Dick Welsink en hem voorgelegd wat ik had. De bundel en de brief aan het museum geschonken. Ik heb nog afbeeldingen van het boekje en de brief.

    Groet Hein van den Assem

Geef een reactie

