Herman de Coninck poëzie

Poëzie

.

Vandaag een van de vele gedichten die Herman de Coninck schreef over poëzie, of waar de poëzie een rol in speelt. In dit geval over de liefde en de noodzaak van poëzie daarbij,  in een gedicht uit de bundel ‘Zolang er sneeuw ligt’ uit 1975.

.

Poëzie

.

Als je je nukkig ingraaft onder de dekens,

wil je eigenlijk zeggen: kom bij me liggen.

.

Als je de deur achter je dichtslaat en wegrent,

wil je eigenlijk zeggen: kom me toch achterna.

.

En als je zegt: ‘ik hou van je’

bedoel je: ‘ hou je van mij?’

.

Zie je nou wel dat poëzie nodig is,

want als ik ‘ja’ zou zeggen,

zou dat niks betekenen.

.

De-Coninck-9

Geplaatst op 29 november 2015, in Favoriete dichters, Vlaamse dichters en getagd als , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

