Poezebeest

Jotie T’ Hooft

.

Het trieste verhaal van de zeer veel belovende dichter Jotie T’Hooft (1956 – 1977) is wel bekend. Op veel te jonge leeftijd overleden aan een overdosis heroïne. Zijn gedichten spreken echter nog steeds veel mensen aan en zijn nagedachtenis wordt onder andere door een literaire prijs die naar hem vernoemd is, in ere gehouden.

Vandaag heb ik een gedicht gekozen uit de bundel ‘Poezebeest’ die postuum in 1978 werd gepubliceerd.

.

Als jij doodgaat

.

Als jij doodgaat zal ik ook.

Als jij voor korte tijd bevroren

en dan leeg vat zonder geest

erin maar stil erboven zwevend

begraven bent, kom ik langs.

.

Ik zal vaak langskomen, en heb ik

geen kleed dat langs de halmen ruist

en dat je dan zou horen en weten

ik heb alleen mijn nerveuze, slepende

stap, als jij doodgaat zal ik ook.

.

jotiefoto

Geplaatst op 28 november 2015, in Favoriete dichters en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Dit was het eerste gedicht dat ik onder ogen kreeg… het was een schok.

    Lenny Bruce stelt vast:

    Alweer: wie weet werkelijk
    hoe glad de penisnaald glijdt
    in de vagina van de aderen
    die hij volspuit met peper-
    dure zaadcellen die zenuw-
    stelsel en hersenvlies ontsteken
    met een kortstondige steekvlam
    die al het andere doet verbleken
    (de verlangens verenkelvoudigt)
    vreugde, die in de oren tuit
    en angst het pad doet kiezen
    dat hazen gaan wiens ademloze ren
    tenslotte door een Jager wordt gestuit.

    (Jotie T’Hooft, Schreeuwlandschap, Manteau Antwerpen, 1975)

Geef een reactie

