Driehoek

Onbegonnen werk

.

Deze zondag een gedicht van Herman de Coninck uit zijn bundel ‘Onbegonnen werk, gedichten 1964 – 1982’ uit 1984 met de titel ‘Driehoek’.

.

Driehoek

.

Het leek wel een goeie driehoeksverhouding:

ik hield van jou

en van mij.

.

Ik hield van jou zoals je dat alleen maar

voor het eerst doet: alsof het elke keer

voor het laatst is.

.

Ik hield van jou om de manier waarop ik je

in alle stàten bracht,

in België, Frankrijk, Nederland, Joegoslavië,

geluk was inderdaad zo uitgestrekt als hele landen

en telkens net zo onderling verschillend.

.

Ik hield van jou om de manier waarop je,

over mijn schouder meelezend, kon zeggen:

jaja, schrijven hoe goed je het kan,

dàt kan je wel, maar laat maar eens zien.

.

En ik hield van mij, o, wat hield ik

even nadien van mij, want hoe zalig was het

mezelf te zijn

in jouw armen.

.

Onbegonnen werk

3hoek

Geplaatst op 15 november 2015, in Favoriete dichters, Vlaamse dichters en getagd als , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

