Over Emily Dickinson

Spelen met zeepbellen

.

Willy de Boo ken ik al lang. Ze schreef stukken in de plaatselijke krant van Maassluis en teksten. Pas geleden verraste ze me met de mededeling dat er van haar een bundel zou worden gepubliceerd. In eigen beheer met gedichten, poëtische teksten en korte verhalen. Deze bundel ‘Spelen met zeepbellen’ is een kijkje in het leven en de denkwereld van de schrijfster. Naast de verhalen en poëzie staan er leuke illustraties en afbeeldingen in dit charmante boekje.

Van de gedichten is het gedicht ‘I dwell in possibility’ toch wel mijn favoriet. In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden is het geschreven in het Nederlands over het geboortehuis van Emily Dickinson (1830-1886), de Amerikaanse dichteres. Het boekje is verkrijgbaar bij de auteur en heeft als ISBN nummer 978-90-6824-056-6

.

I dwell in possibility

.

Wie poëzie verkiest

boven roem, is net als

Emily Dickinson en moet

naar Amherst reizen

om er te ruiken aan een sfeer

van eenvoud en gedichtjes schrijven

.

-dag in dag uit

over kleine zaken van formaat

dat is waar Dickinson

over praat, met groot besef van tijd

en zijn vergankelijkheid-

.

In dit geliefd familiehuis

schreef en schreef en schreef zij

ingekeerd, vol vlijt

toch stond er nooit te lezen

‘ik woon hier’

wel

‘ik woon in mogelijkheid’

.

Boo

Geplaatst op 30 oktober 2015, in Dichtbundels en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 1 reactie.

  1. Wouter,

    Emily is een bron van inspiratie voor velen, zo ook voor mij. Dank voor het delen van dit blog. Ik ga de bundel zeker aanschaffen! Hier een voorbeeld van mijn bemoeienis met het werk van Emily:

    Wild nights! Wild nights! Were I with thee, Wild nights should be Our luxury! Futile the winds To a heart in port, Done with the compass, Done with the chart. Rowing in Eden! Ah! the sea! Might I but moor To-night in thee!

    Emily Dickinson (1830–1886)

    Wilde nachten! Wil de nachten! Waarin ik met jou ben,zo fijn Het zou voor altijd Onze luxe moeten zijn Onbeduidend is de wind voor een hart in de haven gedaan met kompas en kaart zorgeloosheid om ons aan te laven in de tuin van Eden waar ons bootje vaart Ah! de wijdse oceaan! ik wil vannacht slechts bij jou voor anker gaan.

    (Vrij, naar E.D)

    Als ik, snurkend in jouw oor je zachte zuchten hoor Wil ik meer dan deze nachten van ons ooit kunnen verwachten Zoet en zwoel plakkend aan mijn lijf Mijn ontwakend lid verwachtingsvol stijf 1 nacht, 1 kamer en 1 bed verworden tot lustoord van Eden Indachtig Emily’s dromen uit het verleden

    Vriendelijke groet Jan

Geef een reactie

