33-27

Herman de Coninck in Tirade

.

Zondag, dus Herman de Coninck. In het literair tijdschrift ‘Tirade’ verschenen in 1978 (jaargang 22) een aantal gedichten van Herman de Coninck. Het gedicht ’33-27′ vind ik persoonlijk erg mooi, grappig en ontroerend.

.

33-27
Jaja, zie titel, eigenlijk schelen wij zes jaar.
Ik ben nog zo oud en jij bent al zo jong,
en aan jouw lichthartigheid til ik soms zwaar,
en dan ben ik boos, terwijl jij gewoon je tong
uitsteekt. Want ik ben helemaal alleen en
jij met zovelen.
Alleen al met je jurken ben je vijf mevrouwen
die om beurten eens mevrouw De Coninck spelen.
Ik vind het bijna overspel nu eens van de ene,
dan weer van de andere te houwen.
Soms neem je voor een paar uur de benen
en moet ik in de kleerkast kijken wie er eigelijk is verdwenen.
Terwijl ik zelf niemand meer ben.
Wat wou ik allemaal niet worden, stichter
van de partij voor minder verdriet,
de vaak geïnterviewde oprichter
van de vereniging voor lofzangen op jouw linkertiet.
Maar ik ben alleen
jouw niemand, jij mijn iedereen.
.
tirade
Geplaatst op 25 oktober 2015, in Favoriete dichters, Vlaamse dichters en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 4 reacties.

  1. Prachtig, zo typisch De Coninck, zo’n gedicht op een zonnige herfstzondagmorgen, wat kan de wereld mooi zijn in al zijn eenvoud!

  2. Wat mij zo aangrijpt is die eenvoud, waarbij je de indruk zou krijgen dat dichten o zo simpel is. Alhoewel ik besef dat het een misleidende gedachte is. Zou Herman daar weken op gewroet hebben of kwam het zo uit zijn pen? Het doet spontaan aan, maar het zal waarschijnlijk heel ‘doorwrocht’ zijn. Jammer, ik kan het hem niet meer vragen. Gelukkig heeft hij er heel wat nagelaten voor nog heel wat zondagen… Hervé.

Geef een reactie

