Verlanglijstje

Zondag: Herman de Coninck

.

Na mijn overpeinzing van afgelopen zondag kreeg ik meerdere reacties om toch vooral nog even door te gaan met de Herman de Coninck-zondag. Zoveel bijval voor continuering kan ik natuurlijk niet negeren dus ook de komende weken nog op zondag een gedicht van deze prachtige dichter.

Vandaag het gedicht ‘verlanglijstje’ uit de bundel ‘Met een klank van hobo’ uit 1981.

.

Verlanglijstje

Geef me Nescio en Tsjechov, oude boeken.
Geef me na mijn zoveelste kale reis
iemand die mij twee haren uittrekt
en glimlachend zegt: je wordt grijs.
Geef mij alles en zeg: het is niets.

Geef me niets en zeg: dat is alles.
Geef me mijzelf, geef me jou.
Ik heb gezocht naar wist ik maar wat.
Geef me nu eindelijk
wat ik altijd al had.

.

nescio-2011

tsjechov_ddmhh

Geplaatst op 27 september 2015, in Favoriete dichters, Versvormen en getagd als , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 3 reacties.

  1. Bedankt Wouter om het nog even vol te houden. Vandaag met een pracht van een gedicht, waarvan de laatste verzen ‘Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had’ ook de titel is van de gedichtenbundel die is samengesteld door Kristien Hemmerechts (weduwe van De Coninck) en die ik aan iedereen wil aanbevelen die van de misleidende eenvoud van zijn gedichten houdt, waardoor ze telkens opnieuw gelezen kunnen worden en telkens weer meer zeggen dan eerst gedacht. (uitgegeven bij Rainbow Essentials juni 2015 ISBN 978 90 417 40953 NUR 306).

  2. Die man is onovertroffen 🙂

  3. Niet alleen zijn gedichtenbundel(s) kan ik aanbevelen maar zeker ook ‘Taal; zonder mij’ en dan bij voorkeur de ‘door haar zelf, voorgelezen versie. Prachtig.

Geef een reactie

