Drie soorten van lachen

Herman de Coninckdag

.

Op deze Herman de Coninckzondag een gedicht over drie soorten lachen. Zelf (50+) schater ik nog regelmatig van het lachen. Om dit gedicht moest ik echter glimlachen. Zou hij dan toch gelijk hebben? Uit het hoofdstuk ‘Kijk eens hoe echt’ uit ‘Zolang er sneeuw ligt’ het gedicht ‘Over drie soorten van lachen’.

.

Over drie soorten van lachen

.

Giechelen is iets wat je nooit helemaal doet,

altijd bijna, tenminste als je een meisje bent

van wie niemand weet of ze achter haar hand

de woorden ‘hihi’ opeet, of zomaar een koekje.

Giechelen doe je als je 17 bent

en bijna moet lachen om wat

bijna gezegd is.

.

Schateren daarentegen zijn drie

lettergrepen als dokwerkers

die elkaar daverend op de schouders slaan,

schateren is het proletariaat van de lach,

ik droom van een revolutie

die alles zal wegschateren,

dan zal er niet meer gelachen worden!

.

Schrijf ik op mijn 30. En glimlachen

is helaas wat je daar vermoedelijk

op je 50ste om doet.

.

glimlach

LOL

giechel

Geplaatst op 13 september 2015, in Favoriete dichters, Vlaamse dichters en getagd als , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

