Ze heeft alles om te zoenen

Herman de Coninck

.

Lezend in ‘De Gedichten’ van Herman de Coninck besluit ik dat ik de komende tijd (weet niet hoelang ik dit ga volhouden) jullie elke zondag op een gedicht van hem ga trakteren. En een traktatie is het, de poëzie van Herman de Coninck is zo bijzonder, zo intens en intiem, dat ik het als mijn opdracht zie om hem te introduceren bij al degene die hem nog niet kennen.

Daarom vandaag al eerste zondag in een reeks het gedicht zonder titel uit de bundel ‘Het meervoud van geluk’ uit 1990 (een kleine bundel van 16 pagina’s gedrukt in een oplage van 35 stuks).

.

Ze heeft alles om te zoenen, twee armen voor rond mijn hals

en aan het uiteinde daarvan zichzelf om te draaien en te keren.

Ze heeft twintig vragen en slechts twee ogen.

Die doen wat een vraagteken doet met een zin,

.

haar moeder met nieuwe kleren. Koketteren,

dan zal het wel mogen.

Of ze bij me slapen mag? Ze probeert te knipogen.

(Onder vier ogen mag het niet, misschien onder drie.)

.

Als ik later, tegen haar aan,

zeg: ‘het is hier lekker warm,’

antwoord ze in haar slaap: ‘dat heb ik

speciaal voor jou gedaan.’

.

meervoud van geluk

coni003_p01

Geplaatst op 21 juni 2015, in Dichtbundels, Favoriete dichters, Vlaamse dichters en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 2 reacties.

  1. Hervé Deleu

    Hey Wouter, het is mijn lievelingsdichter. Geloof het of niet, maar vandaag zondag (zoals op veel andere zondagen) lees ik ‘Geef me nu eindelijk wat ik altijd al had’, een bundel van 200 van zijn mooiste gedichten. Ze zijn van een misleidende eenvoud maar telkens als je ze herleest, zeggen ze meer dan eerst gedacht. ‘Zwaan’ is misschien wel het meest romantische gedicht dat hij ooit heeft geschreven. Een prachtige keuze van jou!

Geef een reactie

