De kleine Pieterse

Jan J. Pieterse

.

Soms kom ik ineens een boekje of bundel tegen die ik bijna vergeten was. Zo ook vandaag. Het betreft hier het kleine bundeltje ‘De kleine Pieterse, een krijgertje’ van Jan J. Pieterse. De titel klopt wel want volgens mij heb ik dit bundeltje ooit eens ergens cadeau gekregen. Dit bundeltje is uitgegeven door Novella in 1998 en bevat ‘miniatuurtjes en kindergedichten voor volwassenen’ zoals op de achterflap staat te lezen. Ik zou de gedichtjes in dit bundeltje rangschikken onder de noemer light verse. Jan J. Pieterse is theaterjournalist voor het Haarlems Dagblad (in 1998 toch) en podiumpresentator van de Cabarestafette.

Dit bundeltje moeten we zien als een opstapje naar zijn bundels voor volwassenen. Wie weet. Uit dit aardige bundeltje een paar gedichtjes.

.

De pupil:

.

Natuurlijk hebben jullie

niks tegen mij.

Dat weet ik wel.

Maar waarom moet ik

altijd de elftalfoto nemen?

.

Ook tijdens het spel.

.

De zoon:

.

Als kind moest ik

altijd huilen als

mijn vader wegging.

.

Van mijn moeder.

.

De maatschappelijk werker:

.

‘Je vader is een motherfucker,

jongen, je hebt gelijk.

En gelukkig maar!

Veel ouders doen het namelijk

nóóit meer met elkaar’.

.

pieterse 2

Pieterse

Geplaatst op 14 februari 2015, in Dichtbundels, Uit mijn boekenkast en getagd als , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. Een reactie plaatsen.

Geef een reactie

