Hoe publiceer ik mijn poëzie?

Enige tips

.

Voordat je dit gaat lezen wil ik je wijzen op mijn eigen uitgeverij van poëzie MUG books. Toen ik dit bericht schreef was ik nog niet zover maar inmiddels is MUG books actief als uitgeverij van E-bundels en bundels op papier. Alle informatie is te vinden op http://www.mugbookpublishing.wordpress.com of op facebook onder Wouter Vanheiningen. (aanvulling 16 april 2014).

Iedere dichter droomt ervan ooit een keer een bundel uit te geven. Er zijn er die daar alles voor over hebben. Zo zijn er nogal wat dichters die in de (commerciële) val lopen van kleine uitgeverijen die beloven dat je gedicht wordt geplaatst in een verzamelbundel met als voorwaarde dat je een minimaal aantal exemplaren van zo’n verzamelbundel van ze koopt. Niks mis mee, ook ik heb dat een keer gedaan maar weet dat je voor de gek gehouden wordt. Je betaalt veel geld voor een bundel waarin een ieder wordt gepubliceerd zolang hij of zij maar mee betaalt. Als je dit allemaal niks kan schelen zijn er op het internet genoeg van dit soort initiatieven te vinden.

.

Dan zijn er dichters die het via de ouderwetse manier doen. Gedichten opsturen naar een nationale uitgeverij in de hoop dat ze genoeg opvallen of kwaliteit bezitten zodat ze door deze uitgeverij gepubliceerd worden. Ook dit is een prima mogelijkheid maar weet dat er nauwelijks poëzie wordt uitgegeven door de nationaal opererende uitgeverijen, als dit al gebeurt zijn het meestal de gevestigde namen en de schaarse debuten die er uitkomen worden in minimale oplages uitgegeven en de verdiensten zijn dus navenant.

.

Als de moed je nu in de schoenen is gezakt zou ik je vooral willen aanraden door te lezen. Want er zijn wel degelijk manieren. Als je dit blog regelmatig leest weet je dat er podia zijn waarop je kunt voordragen (open podia) daar kun je kijken of je poëzie aanslaat bij mensen, je kunt er contacten opdoen met andere dichters en van hun ervaringen leren. Maar er is meer.

.

In Nederland zijn er vele kleine uitgeverijen die poëzie uitgeven. Tegen de stroom in zou ik bijna zeggen maar dat is niet waar. Ze kennen de markt weten hoe ze je als dichter verder kunnen helpen en geven bundels uit in kleine oplages zodat de risico’s beperkt blijven. Jij als dichter hebt daarnaast natuurlijk de taak om jezelf te promoten door voor te dragen, je poëzie gepubliceerd te krijgen in (digitale) magazine’s en op Internet. Ook daar zijn vele mogelijkheden voor. Op dit blog heb ik er in de loop van de jaren al vele de revue laten passeren. Er zijn zelfs initiatieven waarbij je 1 of 2 exemplaren van een bundel kan laten drukken als je niet zo nodig een oplage wilt.

.

Er zijn natuurlijk een aantal zaken die je bekendheid (en die van je poëzie) versnellen. Hieronder een paar tips.

– Stuur werk op naar literaire magazine’s met de vraag of ze het willen publiceren. De meeste magazine’s zullen, als ze dit niet doen, je    uitleggen waarom niet, hier van kun je leren. Als ze je wel publiceren weet je dat je op de goede weg bent

– Publiceer zelf op een blog of website maar ook op Facebook je poëzie zodat mensen er kennis van kunnen nemen

– Bouw via de sociale media aan een netwerk. Veel dichters en (kleine) uitgeverijen zijn actief op Facebook en Twitter

– Doe mee aan poëziewedstrijden, ook hiervan kun je leren en als je wordt genomineerd of je valt in de prijzen is dit een enorme stimulans om door te gaan.

– Informeer jezelf. Zoek op internet naar kleine poëzie-uitgeverijen zodat, wanneer je de stap wilt zetten, je weet bij wie je moet zijn.

– Lees literaire tijdschriften (bijvoorbeeld via je bibliotheek), hierin staat vaak informatie en tips hoe je een betere schrijver of dichter wordt.

– Blijf positief. Zelfs als men iets negatiefs of vervelends over je schrijft, geloof in jezelf maar ben ook bereid te leren en jezelf te verbeteren.

– Draag voor op podia en open podia. Ga naar poëziepodia als publiek. Dit zijn de plaatsen waar dingen gebeuren. Begin met het kleine.

– Wees niet schuchter. Als je een publicerend dichter wilt benaderen met de vraag of deze je poëzie eens wil lezen en daar iets over wil zeggen moet je dat gewoon doen. Nee heb je , ja kun je krijgen.

.

Er zijn vast nog veel andere manieren en wegen om tot publicatie te komen. Heb je zelf nog goede suggesties? Reageer dan op dit bericht en veel succes!

Geplaatst op 24 februari 2013, in Poëziepodia, Publicatieproces, Uitgeverij, Verkoop bundels, Voordrachten en getagd als , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , , . Markeer de permalink als favoriet. 8 reacties.

  1. hierdoor behoudt de dichter moed. Dankje, Wouter

  2. Herman Grouwels

    Beste,
    Inhoudelijk kan ik met je akkoord gaan, maar doodjammer dat je dan tweemaal een dt-fout schrijft. Je “betaald” : schrijf je tot nader order nog steeds met een t. In dezelfde zin wordt opnieuw gezondigd: zolang hij of zij maar mee “betaald”.
    We hebben een verschrikkelijk moeilijke taal, maar voor je iets publiceert, kan je het toch beter eens nalezen.
    Inhoudelijk: Ik heb een dichtbundel als POD in eigen beheer uitgegeven en daar is ook niets mis mee. De voorwaarden moet je altijd aan een kritisch oog onderwerpen.
    Wouter: Ik ben fan van je berichten en bewonder je inspanningen om de poëzie in alle facetten te belichten.

    • Je hebt gelijk, ik tik het en daarna publiceer ik. Niet goed. Ik heb het gecorrigeerd en ben benieuwd naar POD. Wat is dat precies?

      • Herman Grouwels

        Hiermee bedoel ik een uitgave in eigen beheer. Je bepaalt zelf het aantal, kent vooraf de prijs en er wordt bijgedrukt indien nodig. POD (print on demand). Nadeel is dan wel dat je zelf moet instaan voor de promotie en niet via de geijkte kanalen (Bruna, ECI…)wordt aangeprezen en te koop aangeboden.

  3. en magazine’s stoort ook
    maar verder: dichter ga door, door, door…

  4. Een bijna 100% onbekende mogelijkheid tot vers-verspreiding is om een gedicht te publiceren als FOTO. Google o.a. gooit alle gelijk-getagde afbeeldingen in foto-albums. Vanuit een album kan elke foto, dus ook elk gedicht gedeel;d worden door deze aan te klikken en de optie PER E-MAIL VERZENDEN te benutten. Ik noem die truc MAIL+, waarbij de + staat voor iets extra’s bij de mail: in dit geval is dat extra een GEDICHT.
    HV

  5. Een bijna 100% onbekende mogelijkheid tot vers-verspreiding is om een gedicht te publiceren als FOTO. Google o.a. gooit alle gelijk-getagde afbeeldingen in foto-albums. Vanuit een album kan elke foto, dus ook elk gedicht gedeeld worden door deze aan te klikken en de optie PER E-MAIL VERZENDEN te benutten. Ik noem die truc MAIL+, waarbij de + staat voor iets extra’s bij de mail: in dit geval is dat extra een GEDICHT.
    HV

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.

%d bloggers liken dit: